آشنایی با استاندارد لوله کشی تاسیسات ساختمان و رعایت اصول لوله کشی ساختمان

لوله کشی آب و فاضلاب گر چه فعالیت معمولی و پیش پا افتاده ای به لحاظ میرسد , اما در صورتیکه که طبق اصول درست انجام نشود , علاوه بر این که از دید اقتصادی شاید ساخت ضرر و زیان کند سبب دغدغه ها هم میگردد . به همین جهت بایستی لوله کشی ساختمان مطابق نقشه درست و عملی صورت بپذیرد .

استاندارد لوله کشی تاسیسات ساختمان

 

انگیزه از لوله کشی اب و فاضلاب علی الخصوص در شهرها تنظیم و توزیع درست و پاکیزه آب تصفیه شده جهت آشامیدن و مصارف دیگر بهداشتی و بیرون کردن فاضلاب حاصله مسکونی هست .

قواعد و ضوابط جهت تنظیم طرح لوله کشی و محاسبات آن در ساختمان بنا کردن شده‌است . که اما در کشورهای گوناگون این قانون ها با یکدیگر اختلافاتی بسته به وضعیت جغرافیایی دارا هستند , اما در غایت کلیه این قواعد برای انجام درست لوله کشی به کار گرفته می شود .

استفاده این مقررات مزایای زیادی داراست , اعم از صرفه جویی اقتصادی در خصوص تنظیم مصالح اول , پرهیز از خطا کاری , استاندارد شدن تمامی لوازمات لوله کشی و تاسیسات بهداشتی و ساخت لوازمات به طور محرمانه و خیل‌عظیم و ارزش کمتر که از نتایج هماهنگی ضوابط یاد شده می‌باشد .

بخش اعظم آئین طومار های ملی لوله کشی برای مراقبت بهداشت و ایمنی محیط معاش از روش بررسی اکانت شده بر نصب و حفظ سیستم های لوله کشی اوضاع و احوال میگردند . جزئیات کانال های لوله کشی متنوع , ولی اصول اصلی ایمنی و بهداشتی آن یکسان است . نتایج به دست آمده مناسب و ضروری برای مراقبت تندرستی مردمان شبیه و غیر وابسته از مکان معاش است .

لوله کشی آب و فاضلاب نسبتاً در یک جايگاه از اهمیت جای دارد و فقط تفاوت آن‌ها در‌این است که آب به دلیل فشار کانال آب رسانی در لوله ها تکان می نماید , در صورتیکه که فاضلاب بجهت جاذبه و نیروی ثقل جریان مییابد و هم در لوله های فاضلاب , سیفون و لوله های تهویه جهت پرهیز از ورود گازهای بدبو و خطرناک حاصل از تقریب مواد مو جود در فاضلاب بوسیله باکتری های متفاوت به باطن ساختمان تعبیه شده است . لوله آب و فاضلاب به اثاثیه بهداشتی ساختمان مربوط میگردند . تعیین درست این اسباب در نمای داخلی ساختمان و قیمت اقتصادی آن تاثیر دوچندان داراست .

اصولی که در لوله کشی استاندارد بایستی رعایت کرد :

برای ساختمان های مسکونی و اداری بایستی آب یگانه , سلامت و گوارا با اتصالاتی عاری از خطر جریان معکوس یا این که پس مکش تامین کرد .

در ساختمان هایی که خدمات و اثاثیه بهداشتی دارا هستند , آب می بایست به میزان و با فشار کافی تامین شود تا این اثاثیه همواره به نحو مناسب کار کند .

آبگرمکن ها و دیگر دستگاه های گرمایشی و ذخیره سازی اب می بایست طوری پباده سازی و نصب شوند که از هر دسته انفجار ناشی از ارتقا بیشتراز حد دمای آب در امان باشند .

در جایی که قابلیت و امکان دسترسی به کانال فاضلاب بهداشتی شهری مهیا باشد , فاضلاب ساختمان های مسکونی را بایستی به آن متصل کرد .

وسایل بهداشتی لوله کشی بایستی از موادی ساخته شوند که استوار و مقاوم در قبال خوردگی و با سطح های غیر جاذب و عاری از جرم گرفتگی مخفی باشند .

فضاهایی که در آن توالت جای دارد می بایست دارنده تهویه و فروغ و روشنایی کافی باشند . توصیه میشود واحدهای مسکونی که در حوالی خطوط فاضلاب بهداشتی قرار دارا‌هستند و یا این که خویش دارنده کانال فاضلاب محرمانه می باشند , برای رعایت بهداشت همگانی و شخصی دست‌کم دارنده یک سرویس بهداشتی , یک خزینه با وان یا این که دوش آب و یک سینک ظرفشویی آشپزخانه باشند .

دیگر ساختمان های مسکونی هم از جمله این که به کانال فاضلاب همگانی و یا این که سری متصل شوند بایستی دست کم یک سرویس بهداشتی و یک توالت داشته باشند .

موقعیت پباده سازی و نصب سیستم های فاضلاب بهداشتی بایستی طوری باشد که بتوانند هرز آب و فاضلاب ذی‌ربط را از هر کدام از این وسایل بهداشتی فارغ از ساخت هر دسته آلودگی گرفتگی مسیر و باقی گذاردن پسماند های جامد در درون لوله فاضلاب به محل های رقم خورده انتقال دهند . روزنه های بازدید می بایست به تعداد کافی در سیستم لوله کشی پیش گویی شوند تا قابلیت و امکان نظافت کردن لوله ها به هنگام گرفتگی آماده شود .

سیستم های لوله کشی می بایست در وضعیت بهداشتی حفظ شوند و در مسیر انشعاب های بی واسطه و غیر بی واسطه به کانال فاضلاب از سیفون با آب بند مطلوب مصرف شود . با گزینش مسافت کافی در بین وسایل برای تمیزکاری بایستی به صورت معقولی دردسترس باشند .

ساخت و نصب لوله های فاضلاب می بایست با استعمال از مواد مقاوم و نشست ناپذیر در قبال آب و بخارات زیان آور حاصل از هوای فاضلاب باشند , نصب می بایست با مهارت و اجرایی مطلوب و به کار گیری از مصالح مرغوب صورت بپذیرد .

سیستم های لوله کشی می بایست طوری پباده سازی , اجرا و تهیه و تنظیم شوند که بتوانند آب را به میزان کافی تامین نمایند . همینطور به هنگام به کارگیری معمولی از سیستم های نو و با سیستم های مرمت شده می بایست از نگاه نشت و معلوم شدن هر مدل عیب و نقص تست شوند .

در پباده سازی بایستی تمامی نوع ملاحضات از نگاه محافظت مقاومت موادتشکیل دهنده ساختمانی رعایت شود . انتهای لوله و نت که روی بام ادامه می‌یابد , می بایست طوری پباده سازی شود که از بازگشت هوای آلوده و کثیف به ساختمان و عدم انتقال هوا از لوله به بیرون دوری نماید .

ملاحظات واجب برای حفاظت علیه آلودگی های ناشی از جریان معکوس فاضلاب مواد غذایی , پسماندهای مواد گندزدا و دیگر مواد شبیه مراد شوند : موادی که سبب ساز گرفتگی لوله ها و اتصالات میگردند و یا این که در ادغام با مواد فاضلابی گازهای قابل اشتعالی ایجاد می نمایند , مجاز نیستند به کانال فاضلاب ساختمان شیوه پیدا نمایند .

فاضلاب ها یا این که هرز آب های دیگر سیستم و لوله کشی نباید در لایه های سطحی خاک ویا آب سطحی تخلیه شوند , مگر این که پیش از این با روش قابل قبولی تصفیه شده باشند .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 1    میانگین: 1/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>