فرایند زدودن آلاینده‌ها از پساب، به‌ویژه فاضلاب خانگی در تصفیه فاضلاب

فرآیند زدودن آلاینده‌ها از پساب , به‌ویژه فاضلاب خانگی در تصفیه فاضلاب

فرآیند زدودن آلاینده‌ها از پساب , به‌ویژه فاضلاب خانگی است که دربرگیرنده فرایندهای شیمیایی , فیزیکی و بیولوژیکی برای زدودن این آلاینده‌ها و تأمین فاضلاب تصفیه شده که برای محفظه زیست بی‌خطر است , میباشد . معمولاً یکی‌از محصول ها تصفیه فاضلاب , آشغال نیمه‌جامد است که لجن فاضلاب نامیده میشود که مستلزم تصفیه مستقل پیش از دفن یا این که به کارگیری است .

تولید پساب به وسیله مراکز مسکونی و تجاری و اختلاط ان با اب باران

پساب به وسیلهٔ مرکزها مسکونی , صنعتی , تجاری و اداری ساخت میشود . پساب خانگی دربرگیرنده زهکشی دستشویی , گرمابه , دوش , آشپزخانه و روشویی است . در عمده موردها , پساب دربرگیرنده زبالهٔ مایع صنعتی و تجاری هم میباشد . جداسازی پساب خانگی به آب خاکستری و آب سیاه در جامعه ها توسعه یافته رو به ارتقا است . از آب خاکستری تصفیه شده می‌توان برای آب پاشی گیاهان یا این که فلاش دستشویی به کارگیری کرد .

تصفیه فاضلاب

اختلاط پساب و آب باران[ویرایش]

شاید که آب باران هم در سامانه فاضلاب وارد شود . چنین سامانه‌ای را سامانه تصفیه مختلط می‌نامند . این پباده سازی ابتدا تولید سامانه‌های فاضلاب رایج بود . [۲] سامانهٔ مختلط نیاز به تأسیسات بزرگتر و هزینهٔ بخش اعظم دارااست . ارتقا ناگهانی جریان ناشی از بارندگی شاید منجر مالامال شدن و سرریز کردن شود . در جامعه ها شهری از میانهٔ سدهٔ بیستم میلادی , سامانه‌های مستقل برای آب باران و فاضلاب ساخته میشود ; چون بارندگی جریان‌های با دبی متعدد تولید میکند که عملکرد تصفیه‌خانهٔ فاضلاب را کاهش میدهد . [۳]

پساب صنعتی[ویرایش]

در بعضا از کشورهای توسعه یافته , یک تصفیهٔ اول روی پساب صنعتی انجام میشود تا توشه آلودگی آن را پیش از ادغام شدن با فاضلاب خانگی کم کند . این فرآیند , تصفیه فاضلاب صنعتی نامیده میشود . پساب صنعتی شاید دربردارنده موادی باشد که با روش‌های معمول تصفیه , زدوده نشوند . هم‌چنین یکنواخت نبودن جریان پساب صنعتی به جهت چرخه‌های ساخت , میتواند پیکربندی تصفیهٔ بیولوژیکی اعم از فرآیند لجن فعال را به نیز بریزد .

آشنایی با  فرایند تصفیه فاضلاب

فرآیند تصفیه[ویرایش]

مقدمه[ویرایش]

جمع‌آوری و تصفیهٔ فاضلاب , تابع استانداردها و قواعد محلی و کشوری است .

تصفیهٔ فاضلاب عموماً از سه سطح تشکیل میشود که تصفیهٔ اول , ثانویه و ثالثه نامیده میشوند .

فرآیندهای پرکاربرد[ویرایش]

لجن فعال متعارف[ویرایش]

در‌این سیستم , فاضلاب آشغالگیری و دانه‌گیری شده بعد از عبور از واحد ته نشینی اول , وارد واحد هوادهی میشود و بعد از آن به مراد جداسازی لخته‌های بیولوژیکی تشکیل‌شده , به واحد ته نشینی خط مش مییابد و جزو لجن ته نشین شده به مراد تأمین بیومس سلولی در واحد هوادهی مجدداً بدین واحد رجوع داده میشود . این فرآیند معمولاً برای فاضلاب‌های با اقتدار اندک به کارگیری میشود و عصر ماند در‌این سیستم‌ها معمولاً کوتاه میباشد .

تصفیه فاضلاب

هوادهی گسترده[ویرایش]

این فرایند در واقعیت یکی‌از پرکاربردترین و موثرترین از اصلاحات لجن فعال است که از ویژگی‌های بارز این سیستم عصر ماند طولانی و ثبت تقریبا بی نقص جامدات آلی میباشد . در صدر این سیستم برای تصفیه جریان فاضلاب تولیدی جامعه ها کوچک مسکونی زمینه به کارگیری قرار می گرفت . بازه زمانی عصر هوادهی در‌این سیستم فی مابین ۱۸ تا ۳۶ ساعت میباشد و میزان لجن حاصل از این فرآیند نسبتا ناچیز و از حیث کیفیت بیولوژیکی ثبت شده خیس نسبت به فرایندهای شبیه میباشد .

روش‌های تصفیه فاضلاب[ویرایش]

۱ . روش‌های فیزیکی

۲ . روش‌های شیمیایی

۳ . روش‌های بیولوژیکی

روش‌های فیزیکی دربرگیرنده آشغالگیری , دانه‌گیری , فیلتراسیون و ته‌نشینی میباشد . طرز شیمیایی دربرگیرنده منعقد و لخته‌سازی , تبادل یون و تهیه pH میباشد . روش‌های شیمیایی نسبت به روش‌های فیزیکی پیچیده خیس و هزینه بر بوده و همینطور از حیث هزینه خرید و مراقبت مواد شیمیایی و افتتاح هم مطلوب نیستند . به همین عوارض عملکرد میشود چه بسا الامکان از این شیوه برای حذف آلاینده‌ها به کارگیری نشود . در فرایند بیولوژیکی با اعتنا به کیفیت فاضلاب از یکی‌از روش‌های هوازی یا این که بی‌هوازی و یا این که هر دو به کارگیری میشود .

پکیج تصفیه فاضلاب واحد های مسکونی جهت تصفیه فاضلاب تولیدی اجتماعات کوچک

پکیج‌ تصفیه فاضلاب , واحدهای پیش ساخته‌ای است که جهت تصفیه فاضلاب تولیدی اجتماعات کوچک یا این که واحدهای صنعتی قضیه به کارگیری قرارمی‌گیرد . پکیج تصفیه فاضلاب با به کارگیری از تکنولوژی‌های امروزی به مراد تصفیه فاضلاب‌های شهرک‌های مسکونی , درمان گاه ها , کارخانجات و … و به کارگیری دوباره علی الخصوص مصارف کشاورزی و آب پاشی فضای سبز مضاعف دارای اهمیت میباشد . از مهمترین موردها به کارگیری از آب خروجی پکیج تصفیه فاضلاب , تأمین آب فلاش تانک‌ها , تأمین آب و آب پاشی فضای سبز هتل , آپارتمان‌ها و بیمارستان‌ها و … میباشد . کمپانی آرکاگستر طراح و خالق پکیج‌های تصفیه فاضلاب و ارائه دهنده راهکارهای بیولوژیکی به مراد حل اشتباهات زیست‌محیطی ناشی از فاضلاب‌های شهرک‌های مسکونی , درمان گاه ها , کارخانجات , جهت اجرای پروژه‌های تصفیه آب , تصفیه فاضلاب , سپتیک تانک مطابق با استانداردهای محفظه زیست میباشد .

تصفیه فاضلاب

گندانبار یا این که سپتیک تانک[ویرایش]

گندانبار یا این که سپتیک تانک را می‌توان از یکی‌از اجزاء ابتدایی و حیاتی سیستم‌های تصفیه فاضلاب به اکانت آورد . اساسا سپتیک تانک برای متقاضیانی که قابلیت و امکان فضایی و یا این که قابلیت و امکان مالی اجرای تصفیه منزل فاضلاب را ندارند , کاربرد دارااست . درون سپتیک تانک‌ها با اعتنا به عصر ماند فرایندهای فیزیکی و بیولوژیکی تصفیه فاضلاب انجام میگیرد . فرایندهایی که انجام میشود , دربرگیرنده فرایندهای ته نشینی , شناور سازی , فرایندهای بیهوازی بیولوژیکی میباشند . با انجام فرایندهای نام برده بخش بزرگی از آلودگی جانور در فاضلاب درون سپتیک تانک کاهش مییابد . به جهت خودداری از نقص‌ در کارایی سپتیک تانک خوبتر است از ورود مواد ذیل به درون سپتیک تانک خودداری به فعالیت آید :

روغن و چربی ها

الیاف‌های کاغذی

پوشک و پد بهداشتی

موادی مانند حلال‌ها , رنگ ها , سموم کشاورزی و شیمیایی

نکته! ورود این‌گونه مواد به درون سپتیک تانک به ملازم فاضلاب منجر گرفتگی لوله‌ها و نقص‌ در تکمیل فرایندهای درون سپتیک تانک میشود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>