آشنایی با عملیات لوله کشی شوفاژ در ساختمان

شناخت با عملیات لوله کشی شوفاژ در ساختمان
در تعیین مسیر و ترسیم لوله کشی شوفاژ می بایست چه بسا الامکان موردها ذیل را در حیث گرف

انتخاب مسیر و رسم لوله کشی شوفاژ

۱ . نقشه ساختمان با مقیاس ۵۰/۱ ( پلان ) را تنظیم کرده و محل رادیاتورها را روی آن ترسیم میکنیم . می بایست اعتنا کرد که رادیاتورها معمولا در محل هایی که بیشترین تلفات حرارتی را دارا هستند قرار بگیرند .

۲ . ارتفاع و پهنا رادیاتور را با اعتنا به مقیاس میکشیم و محل اتصال لوله های کانال به عَلَم رادیاتور را با دودایره کوچک نشان میدهیم . نظیر صورت و در حالتی‌که رادیاتور بیشتراز ۲۵ پره داشته باشد محل لوله های رفت و رجوع را در دو طرف رادیاتورها می‌کشیم نظیر صورت

لوله کشی شوفاژ در ساختمان

۳ . تعیین محل رادیاتور و همینطور مسر لوله می بایست طوری در حیث گرفته شود که قابلیت و امکان هرگونه تعمیرات احتمالی و هواگیری وجود داشته باشد . ۱ . با اعتنا به محل قرارگیری رادیاتورها و رایزرها , برنامه ای برای تغذیه انشعاب ها در حیث میگیریم و عملکرد میکنیم که ضمن تعیین کوتاه ترین مسیر و کمترین پیچ‌و‌خم , چه بسا الامکان آب گرم به صورت یکنواخت به تمام رادیاتورها رسد . برای این مراد در حالتی‌که که کانال با رجوع بی واسطه مطلوب نباشد , از کانال با رجوع معکوس به کارگیری میکنیم .

۲ . بعد از معین شدن طرح کانال , مبادرت به کشیدن مسیر لوله رفت و رجوع مینماییم . انشعاب رجوع می بایست به دایره نزدیک رادیاتور وصل شود و انشعاب رفت به دایره دیگر اتصال یابد .

۳ . بعد از ترسیم رادیاتورها و همه خطوط اضطراری , مبادرت به میزان گذاری قطر لوله ها و تالیف خصوصیات رادیاتورها مینماییم . قطر هر قطعه لوله را در توان فاصل دو انشعاب بر حسب میلیمتر ( یا این که اینچ ) با به کارگیری از شابلن اعداد مطلوب مقیاس پلان می نویسیم و با به کارگیری از یک خط رابط کمکی معین مینماییم . در شکل نیز قطر بودن لوله های رفت و رجوع کنار نیز , می توانایی از یک شماره با دو خط کمکی به کارگیری کرد .

 مشخصات رادیاتور انتخابی چیست

n : تعداد پره ها

L : ارتفاع بر حسب میلیمتر

H : طول رادیاتور

W : عرض رادیاتور

به شکلی مطلوب در کنار رادیاتور مثلاً بصورت می نویسیم . در اینجا مراد تعیین یک رادیاتور ۲۲ پره با طول ۵۰۰ , پهنای ۲۰۰ و ارتفاع ۹۹۰ میلیمتر میباشد .

• در نقشه های لوله کشی حرارت مرکزی , قطر لوله های قائم ( رایزر ) را در محلی که از آن ها انشعاب گرفته می شود , می بضاعت بصورت یک خط کسری نشان اعطا کرد . عددی که برفراز خط کسری قرار می‌گیرد نشن دهنده میزان قطر رایزر بالارونده و عدد ذیل خط کسر نشان دهنده قطر رایزری است که به کانال طبقه ذیل متصل می‌شود . به عنوان مثال نشانه ۵۰/۳۲ نشان میدهد یک لوله قائم به قطر ۵۰ میلیمتر از طبقه ذیل به طبقه متبوع میرسد و بعد از انشعاب گیری با قطر ۳۲ میلیمتر به طبقه فراتر میرود .

رادياتورهاي شوفاژ امروزه جزء پرکاربردترين تجهيزات گرمايشي در ساختماهاي عمومي و منازل مي باشند . تعیین بهترين محل براي نصب رادياتور بسيار حايز اهميت مي باشد . در صورتي كه محل نصب رادياتور نامطلوب باشد ضمن اتلاف انرژي , موجب مشكلاتي در آسايش و رفاه ساكنين خواهد شد .

لوله کشی شوفاژ در ساختمان

محل رایج برای نصب رادیاتور

يكي از محل هاي رايج براي نصب رادياتور زير پنجره اطاق ها مي باشد ولي بايد اعتنا كرد که در ساختمان هاي کنوني علیه پنجره ها معمولاً اشکال پرده هاي كلاسيك و امروزی نصب مي شوند در اين وضعیت قرار تصاحب کردن رادياتور در زير پنجره و پشت پرده ضمن اتلاف انرژي موجب ازبين رفتن پرده و پايين وارد شدن دماي اتاق مي گردد . لذا تعیین محلي مطلوب براي رادياتوها بسيار حايز اهميت مي باشد و همكاران بايد به اين زمینه اعتنا بيشتري بنمايند .

بايد اعتنا كرد كه در حین لوله كشي به جهت نامشخص بودن دكوراسيون و پرده ها و خالي بودن ساختمان , بهترين محل براي نصب رادياتورها زير پنجره به حیث بيايد ولي اضطراری است اعتنا بيشتري در اين خصوص به فعالیت آيد و محلي را براي نصب رادياتور تعیین نماييم كه مشکلي براي خانم هاي با سليقه پيش نيايد و ضمن اين كه از اتلاف انرژي جلوگيري مي شود بازده سيستم افزايش يابد .

لوله کشی شوفاژ در ساختمان

 بررسی رادياتور شوفاژ در تجهیزات گرمایشی

رادياتورهاي شوفاژ امروزه جزء پرکاربردترين تجهيزات گرمايشي در ساختمانهاي عمومي و منازل مي باشند . که ما بيشتر از سيستم گرمايش به وسيله آبگرمکن از آن ها به کارگیری مي نماييم اولين شخصي که سيستم گرمايش آبگرم مرکزي را ابتکار عمل نمود تريواله سوئدي در سال ۱۷۱۶ ميلادي بود .

رادياتورهاي شوفاژ امروزه جزء پرکاربردترين تجهيزات گرمايشي در ساختماهاي عمومي و منازل مي باشند . که ما بيشتر از سيستم گرمايش به وسيله آبگرم از آن ها به کارگیری مي نماييم اولين شخصي که سيستم گرمايش آبگرم مرکزي را ابتکار عمل نمود تريواله سوئدي در سال ۱۷۱۶ ميلادي بود .

در سال ۱۷۷۰ جيمزوات براي اولين توشه از رادياتور هاي یکسری تکه که با بخار آب گرم مي شد براي گرمايش به کارگیری نمود . اين سيستم گرمايي تکامل جدي يافت تا آن که در سال ۱۸۳۱ , پرکنيز سيستم بی نقص گرمايش با آبگرم را که مجهز به مخزن انبساط بود را به اسم خویش به تثبیت رساند . کاملتريت سيستم گرمايش آبگرم که شباهت زيادي با سيستم هاي رایج امروزي نيز دارااست در سال ۱۸۳۳ به وسیله مهندس انگليسي به اسم پالکو ابتکار عمل گرديد .

از سال ۱۹۵۰ که پمپهاي آبگردان وارد سيستم هاي گرمايشي گرديد رويکرد عمومي مردمان به به کارگیری از شوفاژ به صورت قابل مراعات اي افزايش يافت . رادياتورها به سه نوع پره اي , تخت و لوله اي تقسيم مي گردند و از حیث متاع نيز داراي اشکال فولادي , چدني و آلمينيومي مي باشند .

اما ناگفته نماند که رادياتور ها صرفا مبنی بر صورت ظاهري تقسيم بندي نمي شوند بلکه نحوه گرمادهي در اشکال سطح های آنها نيز متعدد است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>