نیاز افراد به آشنایی با سرویس کردن و امکانات کولر آبی های و تاریخچه آن

در‌صورتی‌که نیازی به تعمیر داشته باشد آن را بازسازی نمود . اگرچه عالی است خدمت کولر را به دست خدمت کار مجاز بسپارید تا از پیدایش صدمات احتمالی به خویش و وسایل برقی پرهیز شود.

با آغاز فصل گرما بایستی ابتدا کولر ها را سرویس کرده

در‌صورتی‌که نیازی به تعمیر داشته باشد آن را بازسازی نمود . اگرچه عالی است خدمت کولر را به دست خدمت کار مجاز بسپارید تا از پیدایش صدمات احتمالی به خویش و وسایل برقی پرهیز شود ; ولی شاید گه گاه نیز ناچار گردید خودتان این کار را انجام دهید . پس بد نیست با قرائت این چه گونه بدانید و چه کار می بایست بکنید .
یک کولر خدمت نشده , تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق و آب را به باد می دهد , پس بهتر است خاموش باشد , ‌ ولی برخی از ما چنان به خنکای کولر عادت کرده‌ایم که در خانه‌ای با کولر خاموش , در گیر تنگی نفس می‌شویم و کولر را یک نفس به کار می گیریم , تا زمانی‌که قبض‌های رعب آور از راه برسد و شیرینی خنکای دلپذیر را به کاممان تلخ نماید .

کولرهای آبی , قابلیت گزینش و تهیه و تنظیم مرتبه سوز و سرما را ندارند و نهایتا بدور تند و کند را می‌توان از آن ها توقع داشت . پس خوبتر است در اکثری از ساعات خاموش باشند . البته گرمای تب‌دار بعضا از روزهای فصل گرم سال , کاسه‌های صبر را پر و طاقت‌ها را طاق مینماید , پس کولر‌ها را سرویس کنیم تا لااقل انرژی کمتری را هدر بدهند . بعضا از قطعات کولر بایستی هم‌زمان با آغاز فصل گرما , معاینه ظریف شوند . ضریب فرسایش بعضا از این قطعات بالاست و شاید بر اثر فرسوده شدن , مصرف کولر را بالا ببرند . پس سرویس کولر , پیش از فصل گرما , به طور کامل لازم است .

ر‌این مقاله که با به کار گیری از علم یکی‌از متخصص ها تأسیسات و سرویس کولر مندرج , راه و رسم افزودن بازدهی کولر را مرور میکنیم .

فرآیندها و امکانات

کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا تشکیل یافته است که‌این دو گردش بوسیله دو موتور جداگانه انجام می‌گردد . سیستم گردش آب کولر توسط پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیله‌ی موتور کلیدی کولر صورت میپذیرد .
قطعات و امکانات کولر آبی به سه نوع تقسیم‌بندی میگردند :
– الکتریکی : دربرگیرنده کلید سه دکمه‌ای قطع و وصل , پمپ آب و موتور کولر
– مکانیکی : شامل توربین هوا , تسمه و شناور
– ثابت : دریچه‌ها , بدنه , اتصالات شبکه‌ی آبرسانی و شیر تخلیه

قبل از هر چیز ضروری است از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق کلیدی ( فاز ) به کولر مطمئن گردید . در حالتی‌که کولر دارنده فیوز جداگانه است آن را قطع کنید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن گردید .

کولر ابی

انواع کولر آبی :

· کولر آبی متحرک امکان جابه جایی و پرتابل بودن را دارااست . این گونه کولرهای ابی مخزنشان یا این که به طور دستی لبریز می شود و یا این که امکان اتصال بدون واسطه به شیلنگ و شیر آب را داراست .

· کولر آبی اثبات دارنده بعد ها بزرگی می باشد به همین جهت بر روی پشت بام یا این که حیاط یا این که در ایوان نصب میشود و میتوان با شبکه کشی از هوای خنک ان بهره مند شد .

به این ترتیب بطورکلی می توان اظهار کرد از کولرهای گازی برای بخش ها گرم و مرطوب و از کولرهای آبی برای بخش ها کم آب و معتدل به کار گیری می شود .

علاوه بر این‌که با استارت زمستان بایستی سرویس کولرآبی و تعمیر کولر آبی را امری حیاتی و جدی دانست , در اتمام فصل گرما هم سرویس ها کولر آبی را برای نگه داری و سلامت ماندن کولر آبی نباید فراموش کرد .

طرز محاسبه و گزینش کولرابی براساس تفاوت در متراژ سازه و همینطور قرار به چنگ آوردن ان واحد در پایین بام ساختمان و یا این که قرار تصاحب کردن در طبقات میانه , طریق محاسبه و گزینش کولرابی متعدد است .

با اتمام فصل گرما لازم ست که سرویس کولر آبی پایان فصل را انجام دهیم .

سرویس پایان فصل کولر آبی امری سهل وآسان است که با تلاوت مقاله پایین در زمینه‌ی تعمیر کولر آبی و سرویس کولر آبی , می توانید به راحتی کولر خویش را خدمت فرمائید :

در بالا می بایست دقت داشته باشیم که برق دستگاه قطع است . بعد از آن مخزن آب کولر آبی را تخلیه کرده و جاهایی هایی که به روغن کاری احتیاج داراست را به طور بی نقص روغن کاری کنیم .

در هنگام سرویس کولر آبی پایان فصل بایستی دقت داشت که در کف کولر آبی پوسیدگی ویا زنگ زدگی وجود نداشته باشد . در حالتی که که پوسیدگی چشم شد بایستی اقدام به تعمیر کولر آبی در محل پوسیدگی کرد . و در صورت زنگ زدگی می بایست با زد زنگ آن را بپوشانید .

روزنه های داخلی کولر آبی را پوشانده و در شرایطی‌که شبکه کشی به طور روکار بود می بایست آنان‌را با عایق منحصر بپوشانید . نیز چنین برای جلو گیری از صدمه دیدن کولر آبی در اثر برف و باران می‌توانید از حافظ های کولر آبی از فرآورده برزنت ضد آب که تمام وجه های کولر آبی را در بر می گیرد استعمال کرد .

تاریخچه کولر آبی :

قدیمی ترین کولرهای آبی به عبارتی بادگیر ها می باشند . بادگیر ها در کشور‌ایران ابداع شدند پس میتوان خاطرنشان کرد اختراع کننده کولر آبی آیرانی ها بوده اند . البته نزدیک به ۴۰ سال پیش در ایالات متحده مثال اول کولر آبی ابتکار عمل شد . بادگیر ها باد را بوسیله استوانه ای که در خارج از منزل بود به درون میکشیدند , در پایین این بادگیر ها در باطن منزل حوض های آبی وجود داشت که با برخورد باد با آب حوض , باد خنک شده و باعث خنک شدن آن محیط می‌شد .

ولی به دلیل مصرف بالای کولر آبی در کشور ایران , به کولر آبی کولر ایرانی هم گفته میشود

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>